Overzicht Algemene dekkingsmiddelen

Wat heeft het gekost?

Analyse saldo programma

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Primaire begroting

-70.121

Definitieve begroting

-75.729

Verschil primaire-definitieve begroting

-5.608

v

Rekening 2022

-76.369

Verschil definitieve begroting-rekening

-639

v

Specificatie

(bedragen x 1.000)

Toelichting

Wijzigingen 2021 na primaire begroting

2

n

1e Bestuursrapportage 2022

-552

v

2e Bestuursrapportage 2022

-5.922

v

Laatste begrotingswijziging 2022

864

n

Verschil

-5.608

v

Verschillenanalyse

tableCell19

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Treasury

Per saldo is er door achterblijvende investeringen en hogere rentekosten (kort geld) op het onderdeel treasury een nadeel gerealiseerd ten opzichte van de begroting.

26

n

OZB woningen

Voor woningen is er een relatief klein voordeel ontstaan van € 34.000. Dit komt voornamelijk door hogere waarden.

-34

v

OZB niet-woningen

Het voordeel van ozb-opbrengsten voor niet woningen wordt voornamelijk verklaard door correcties in het huidige jaar en vorige jaren.

-81

v

Precariobelasting

Deze activiteit heeft per saldo een nadeel door hogere opbrengsten precario (15k) en lagere opbrengsten aanmaningen en dwangbevelen (39k).

25

n

Uitkeringen gemeentefonds

De meeropbrengsten zijn voor het grootse deel met de decembercirculaire 2022 bekend geworden. Deze circulaire verscheen na het opstellen van de laatste begrotingswijziging 2022. Met de tweede bestuursrapportage en de laatste begrotingswijziging was, vooruitlopend op de decembercirculaire, al rekening gehouden met de aangekondigde middelen voor inkomensderving (€ 317.000), Gezond in de stad (€ 16.000), Versterken sociale basis (€ 25.000) en meerkosten Oekraïne sociaal domein (€ 38.000). Het verschil in de decembercirculaire ten opzichte van de begroting wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de toekenning van de Energietoeslag (€ 792.000). Deze middelen worden via een resultaatbestemming overgeheveld en uitgekeerd in 2023. Verder worden de uitgekeerde middelen voor bijzondere bijstand (€ 55.000) en Breed offensief (€ 17.000) en toegankelijkheid verkiezingen (€ 5.700) ook via resultaatbestemming overgeheveld naar 2023.Samenvattend zijn de opbrengsten € 1,1 hoger dan geraamd, waarvan bijna € 870.000 via resultaatbestemming wordt overgeheveld naar 2023.Op deze activiteit worden ook de reservemutaties in het kader van Corona verantwoord. In 2022 is er per saldo € 91.000 meer gestort dan geraamd.

-974

v

Overige baten en lasten

Via een raadsinformatiebrief bent u reeds geïnformeerd over de overschrijding op de personele- en inhuurkosten. Het totale nadeel van de overschrijding bedraagt € 1,1 miljoen. Een van de oorzaken is het inhuren van extern personeel. In veel gevallen wordt dit gedaan voor het opvangen van de niet ingevulde vacatures. Voor een aantal van deze functionarissen geldt (ook) een hoger extern uurtarief dan onze ambtelijke uurtarieven.  Een groot deel van de overschrijding van € 1,1 mln wordt gedekt binnen de beschikbare programmabudgetten. Binnen het overzicht algemene dekkingsmiddelen wordt een deel van de dekking gevonden in de lagere storting in de voorziening Verlofsparen. Na overleg met de accountant is de benodigde storting € 526.000 lager dan met de laatste begrotingswijziging werd voorzien. Hierdoor resteert er een ongedekt tekort van € 388.000. Een nadere toelichting op salarislasten en de kosten voor externen wordt in de paragraaf Bedrijfsvoering gegeven.

388

n

Vennootschapsbelasting

In 2022 zijn voor de jaren 2016-2019 correctie aanslagen vennootschapsbelasting en voorlopige aanslagen 2020-2021 geweest van in totaal € 103.000. Deze wordt grotendeels veroorzaakt door gewijzigde regels wat betreft de reclame-inkomsten en de verkoop van restafval. Wat betreft het reclamedossier hebben wij bezwaar aangetekend bij de belastingdienst.

18

n

Overige verschillen

-7

Verschil definitieve begroting-rekening

-639

v

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 13:51:09 met de export van 07/24/2023 13:40:36