Analyse saldo per programma
(bedragen x € 1.000) | ||
Verschillenanalyse | ||
---|---|---|
Primaire begroting | 2.382 | |
Definitieve begroting | 2.626 | |
Verschil primaire-definitieve begroting | 244 | n |
Rekening 2022 | 3.134 | |
Verschil definitieve begroting-rekening | 509 | n |
Specificatie
(bedragen x 1.000) | ||
Toelichting | ||
Wijzigingen 2021 na primaire begroting | -53 | v |
1e Bestuursrapportage 2022 | 480 | n |
2e Bestuursrapportage 2022 | 625 | n |
Laatste begrotingswijziging 2022 | -808 | v |
Verschil | 244 | n |
Verschillenanalyse
tableCell19 | (bedragen x € 1.000) | ||
---|---|---|---|
Verschillenanalyse | |||
College van burgemeester en wethouders | |||
Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een verplichte storting in de voorziening pensioenen (332 N) als gevolg van de inflatiecorrectie van de pensioenen door het ABP. Deze informatie is bekend geworden na de laatste begrotingswijziging. Daarnaast is er een niet verwacht voordeel ontstaan als gevolg van vrijval uit de voorziening wachtgelden (196 V) aangezien een oud-wethouder begin 2023 een nieuwe functie heeft aanvaard. Ten slotte zijn er meerdere kleine voor- en nadelen binnen dit product met per saldo een nadeel (19 N). | 155 | n | |
Communicatie | |||
In 2022 zijn veelvuldig diverse communicatie-middelen (de Schakel, Facebook, LinkedIn etc) ingezet, waarbij het aantal gemeentelijke publicaties via de Schakel hoger is dan in 2021. Het hogere aantal gemeentepagina's in 2022 leidt tot eenmalige overschrijding van het communicatiebudget. | 21 | n | |
Publieksdienstverlening | |||
Op alle producten binnen publieksdienstverlening is een voordeel te zien van bijna 36.000 euro. Dit wordt deels veroorzaakt door een voordeel op het project goed verhuurderschap, als gevolg van enige vertraging in de opstart van het project in de tweede helft van het jaar. Daarnaast zijn er beperkte voordelen op digitale dienstverlening en producten burgerzaken (rijbewijzen, paspoorten etc.) en een nadeel op naturalisatie. | -36 | v | |
Bezittingen en ov. financiële middelen | |||
Het grootste verschil op dit taakveld wordt verklaard door een lagere onttrekking aan de reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen in het kader van het meerjarig onderhoudsplan (nadeel circa € 4 ton). Op meerdere andere programma's (2, 4, 5, 6, 7 en overhead) zijn de corresponderende lagere uitgaven op de onderhoudsuitgaven te zien. Dit wordt veelal veroorzaakt doordat onderhoudswerkzaamheden niet zijn uitgevoerd. | 380 | n | |
Overige verschillen | -11 | ||
Verschil definitieve begroting-rekening | 509 | n |