Wat hebben we daarvoor gedaan?
Gastvrije gemeente
Om de dienstverlening te verbeteren is in 2022 het nieuwe telefoonsysteem in gebruik genomen via Microsoft Teams. Via het nieuwe telefoonsysteem kan het klantcontactcentrum sneller zien of een collega beschikbaar is en wie ze nodig hebben voor een bepaalde vraag van een inwoner. Ook wat de functie van iemand is, komt in Teams naar voren, zodat zij gerichter kunnen bellen. Dat scheelt iedereen tijd!
Fixi
Fixi is het systeem waarmee inwoners schade en overlast in de openbare ruimte kunnen melden bij de gemeente Maassluis. Vanuit elk team is inmiddels een sleutelfiguur ('super-user') benoemd ter ondersteuning van het eigen team en om Fixi verder door te ontwikkelen. In 2022 zijn er 8.136 meldingen gedaan waarvan 81% is afgehandeld binnen de servicenorm.
Aanbevelingen LSI (landelijke Stuurgroep Interventieteams)
Het proces adresonderzoek is opnieuw ontworpen, gedigitaliseerd en geïmplementeerd met alle daarbij horende brieven en werkinstructies. Er zijn vacatures bij Publiekszaken ingevuld waardoor de huisbezoeken voor adresonderzoek inmiddels zijn verhoogd naar 10 per week.
Goed Verhuurderschap
De regeling Goed Verhuurderschap is onder de APV vastgesteld. Op dit moment wordt er gewerkt aan
de implementatie hiervan. Hierbij wordt zoveel als mogelijk aangesloten bij de aanstaande wet Goed Verhuurderschap.
Noodopvang vluchtelingen
De gemeenteraad heeft besloten dat de vluchtelingen die gehuisvest zijn op het hotelschip Lady Anne in de haven van Maassluis tot eind april 2023 mogen verblijven op het schip. Inmiddels zijn zij ingeschreven in de BRP en hebben zij een BSN (burgerservicenummer) gekregen, zodat zij kunnen gaan werken.