Wat hebben we daarvoor gedaan?
Digitale communicatie
De website is de belangrijkste digitale informatiebron voor de inwoners. In 2022 zijn er gemiddeld twee nieuwsberichten per week geplaatst en zijn de pagina’s van de producten- en diensten catalogus geüpdatet. Het aantal bezoekers op de website bedroeg 308.359 en de ontvangen reacties (via feedback en via formulieren) op de website 4.753.
Nieuws en acties zijn gecommuniceerd via Facebook en Twitter.
Project Single Digital Gateway (SDG)
Vanaf december 2022 zijn de gemeenten verplicht hun producten en diensten op youreurope.eu te publiceren. Via deze site kunnen burgers en bedrijven op een eenvoudige manier betrouwbare informatie vinden over overheidsdiensten, -producten en -procedures in Nederland. De redactie met communicatie en inhoudelijke redacteurs hebben ca. 80 producten en diensten geredigeerd en ontsloten voor SDG.
Pers en media
Wekelijks wordt in de Schakel een 1/1 of 2/1 gemeentepagina gepubliceerd met informatie en nieuws van de gemeente, college of over projecten en programma’s. De Schakel blijft met een oplage van 22.000 exemplaren het belangrijkste printmedium voor de gemeente.
Verkiezingen en coalitievorming
In de aanloop naar en na de gemeenteraadsverkiezingen zijn verschillende communicatiemiddelen ingezet:
- Verkiezingskrant
- Publicaties in de Schakel (aankondiging debatten, oproep stemmen, stemhulp, uitslag)
- Live debat met lijsttrekkers via WOS en Rijnmond op 24 februari
- Lijsttrekkersdebat Koningshof
- Lijsttrekkersmarkt
- Verkiezingsborden
- Ansichtkaart doelgroep voor het eerst stemmen
- Social media
Berichten over de vorming en de uiteindelijke samenstelling van de coalitie zijn in De Schakel en op social media gepubliceerd. ‘Samen betrokken het verschil maken’ is de naam van het coalitieakkoord dat op 14 juni in aanwezigheid van de pers en genodigden gepresenteerd is.
Strategisch en uitvoeringsplan communicatie
De maatschappelijke en wettelijke veranderingen vragen een nieuwe visie en communicatieaanpak. Hiervoor is een strategisch kader geschreven en een concreet actieplan voor 2023 en voor de jaren daarna gemaakt. De vijf pijlers zijn:
- We brengen de basis op orde. Dit realiseren we door: website actueel, juist en bereikbaar, revisie intranet, communicatie onderdeel van beleidsstukken, communicatieafdeling op volle sterkte, eenduidige huisstijl.
- We zetten de inwoner centraal. Dit doen we bijvoorbeeld via: opstellen participatiebeleid en -verordening, enquête inwoners over participatie, inzet participatieplatform (Citizenlab).
- We communiceren digitaal wanneer kan, persoonlijk waar nodig. Dit bereiken we door versterken digitale dienstverlening, ontwikkelen kanaalstrategie voor social media.
- We laten proactief zien wat we doen.
- We communiceren transparant, op tijd en direct duidelijk. Dit doen we onder andere door trainingen ‘direct duidelijk schrijven’.
In 2023 wordt gestart met de uitvoering.