Overzicht incidentele baten en lasten
Conform het BBV vermelden wij de overzichten 'incidentele baten en lasten' en 'structurele toevoegingen en onttrekkingen'.
Door inzicht in de incidentele baten en lasten te geven wordt informatie gegeven die relevant is voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming.
Het verschil tussen incidenteel en structureel is niet altijd even scherp te trekken. Structurele baten en lasten zijn in elk geval die baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Structureel is in principe langer dan drie jaar.
Na afloop van een begrotingsjaar zullen bij het opmaken van de jaarrekening altijd wel enige (relevante) verschillen tussen de werkelijkheid en de begroting blijken. Budgetverschillen op activiteiten bij structureel bestaand beleid blijven naar hun aard 'structureel'.
Meerjarige tijdelijke geldstromen waarvan de eindigheid vastligt vanwege een raadsbesluit en/of toekenningsbesluit zijn incidentele baten en lasten, ook als de geldstroom (nog) langer is dan drie jaar. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves worden als incidenteel beschouwd, tenzij het gaat om reguliere onttrekkingen aan financiering- of dekkingsreserves (kapitaallasten) of om onttrekking uit daartoe toereikende bestemmingsreserves gedurende een periode van minimaal drie jaar met als doel het dekken van structurele lasten.
In de onderstaande tabellen wordt inzicht gegeven in de incidentele lasten en baten (mutaties op onvoorzien) in 2022. Incidentele baten en lasten kleiner dan € 15.000 zijn niet in onderstaand overzicht opgenomen.
(bedragen x € 1.000) | ||
Programma | R 2022 | |
Incidentele baten | ||
Mutaties reserves | ||
Onttrekkingen reserves | -5.590 | |
Bestuur en dienstverlening | ||
Vrijval voorziening pensioenen i.v.m. rentebijstellingen | -503 | |
Rijksbijdrage controle coronatoegangsbewijs | -42 | |
Onderwijs | ||
Specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs | -248 | |
Sociaal Domein | ||
Specifieke uitkering Noodopvang Oekraïne | -1.440 | |
Specifieke uitkering Toeslagenproblematiek | -258 | |
Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | ||
Specifieke uitkering Energiearmoede | -268 | |
Totaal incidentele baten | -8.349 | |
Incidentele lasten | ||
Mutaties reserves | ||
Stortingen reserves | 8.661 | |
Bestuur en dienstverlening | ||
Wachtgeldverplichting | 40 | |
Project goed verhuurderschap | 108 | |
Veiligheid en handhaving | ||
Controle coronatoegangsbewijs | 42 | |
Afrekening FLO VRR 2019-2022 | 112 | |
Verkeer, vervoer en waterstaat | ||
Extra storting voorziening baggeren | 275 | |
Economie en citymarketing | ||
Afsluiten de Dijk | 288 | |
Onderwijs | ||
Nationaal Programma Onderwijs | 248 | |
Sport, cultuur, recreatie en groen | ||
Opschonen archief | 39 | |
Niet activeerbare kosten aankoop pand Govert van Wijnkade | 280 | |
Sociaal Domein | ||
Opstart- en transformatiekosten MVS Jeugdmodel | 275 | |
Noodopvang Oekraïne | 1.019 | |
Gemeentelijke hulp toeslagenproblematiek | 258 | |
Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | ||
Energiearmoede | 258 | |
Ruimtelijke ordening, bouwen en wonen | ||
Storting voorziening toekomstige tekorten grondexploitaties | 467 | |
Overhead | ||
Vervroegde afschrijving boekwaarde investeringen Werkplein | 326 | |
Implementatie rechtmatigheidsverklaring | 40 | |
Algemene dekkingsmiddelen | ||
Instellen voorziening verlofsparen | 503 | |
Naheffingsaanslag BCF | 61 | |
Diverse programma's | ||
Coronakosten | 914 | |
Totaal incidentele lasten | 14.214 |
Toelichting
Incidentele baten
Vrijval voorziening pensioenen in verband met rentebijstellingen
De berekening van de hoogte van de stand van de voorziening voor pensioenen van de (oud) wethouders wordt in hoge mate bepaald door de marktrente. De rente is in de afgelopen periode flink gestegen. Dit heeft als gevolg dat er minder pensioenkapitaal voor (voormalig) wethouders in de voorziening aangehouden moet worden. De vrijval uit de voorziening door een hogere rentestand betreft per saldo eenmalig € 503.000.
Controle coronatoegangsbewijs (CTB)
Voor het vergoeden van de kosten voor de controle op de coronatoegangsbewijzen is een subsidieregeling in het leven geroepen. De subsidie is ontvangen van het Rijk en is doorbetaald aan lokale horecaondernemers en sportverenigingen.
Specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs
Er zijn middelen ontvangen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs. De gelden zijn ingezet voor het inhalen van onderwijsachterstanden die mogelijk ontstaan zijn als gevolg van covid-19.
Specifieke uitkering Noodopvang Oekraïne
De gemeente Maassluis vangt ontheemden op uit Oekraïne. Voor de financiering van de opvanglocatie, het leefgeld en het organiseren van dagbesteding heeft de Rijksoverheid geld beschikbaar gesteld. Dit betreft een normbedrag van € 100 per dag per opvangplek. Voorgesteld wordt om de nog niet bestede middelen via de reserve nieuwkomers door te schuiven naar 2023.
Specifieke uitkering Toeslagenproblematiek
De gemeente ontvangt een specifieke uitkeringen (SPUK) voor het bieden van hulp bij de toeslagenproblematiek.
Specifieke uitkering Energiearmoede
Met het oog op de energiearmoede problematiek is een plan van aanpak opgesteld en een externe partij gecontracteerd die (extra) inzet gaat leveren, boven op de inzet van de huidige vrijwilligers en maatschappelijke partners, om verduurzamingsmaatregelen in woningen van de meest kwetsbare huishoudens daadkrachtig op te pakken. Hiervoor is een specifieke uitkering ontvangen.
Incidentele lasten
Wachtgeldverplichting
Dit jaar is er een wachtgeldverplichting ontstaan voor een bedrag van € 40.000. Dit bedrag wordt, conform de BBV regels, in één keer gestort in een voorziening.
Project goed verhuurderschap
De raad heeft op 24 mei jl. besloten om in 2022 en 2023 incidenteel budget beschikbaar te stellen voor de uitwerking van het goed verhuurderschap.
Controle coronatoegangsbewijs (CTB)
Zie toelichting baten.
Afrekening FLO VRR 2019-2022
Met de VRR is in het verleden afgesproken dat ze de FLO kosten op basis van een fixatiebedrag voor een periode van vijf jaar in rekening brengen. Aansluitend wordt er over de periode van vijf jaar afgerekend. De huidige fixatieperiode liep van 2019-2023. Met het besluit over de nieuwe financieringsmethodiek per 1-1-2023 komt ook de FLO afspraak te vervallen. De rekening wordt opgemaakt tot en met 2022. Op basis daarvan moet de gemeente Maassluis eenmalig € 112.000 nabetalen. In het vervolg zijn de FLO-kosten opgenomen in de totale begroting van de VRR en de gemeentelijke deelnemersbijdrage.
Extra storting voorziening baggeren
Op basis van het baggerplan, dat in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam is gemaakt, is becijferd dat we in 2023 voor € 350.000 moeten baggeren in de buitenhaven. Hiervoor dient een extra storting in de voorziening te worden gedaan van € 275.000.
Grondexploitatie de Dijk
Met het afsluiten van de grondexploitatie De Dijk ontstaat een nadeel van € 288.000. Dit heeft te maken met het reserveren van een kavel voor andere doeleinden (hierdoor worden de eerder geraamde opbrengsten niet gerealiseerd).
Specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs
Zie toelichting baten.
Opschonen archief
Uit het verslag van de archiefinspectie over de periode 2016-2017 blijkt dat er achterstanden zijn. Voor het inlopen van de achterstanden worden eenmalige kosten gemaakt.
Niet activeerbare kosten aankoop Pand Govert van Wijnkade
De gemeenteraad heeft op 13 september ingestemd met de aankoop van het pand aan de Govert van Wijnkade voor een totaal bedrag van € 1.776.000. De niet-activeerbare kosten worden eenmalig afgeboekt ten laste van het resultaat.
Opstart- en transformatiekosten MVS Jeugdmodel
In april is de aanbesteding MVS Jeugdhulp afgerond en het contract met Mevis getekend. In de onderhandelingsprocedure is afgesproken om het eenmalige budget voor de opstart- en transformatiekosten bij te stellen en al in 2022 beschikbaar te stellen, zodat tijdig de voorbereidingen konden worden getroffen.
De dekking van de opstart- en transformatiekosten van € 275.000 loopt via een onttrekking uit de reserve Jeugd.
Noodopvang Oekraïne
Zie toelichting baten.
Gemeentelijke hulp Toeslagenproblematiek
Zie toelichting baten.
Aanpak Energiearmoede
Zie toelichting baten.
Storting voorziening toekomstige tekorten grondexploitaties
De actualisatie van de grondexploitaties leidt tot het bijstellen van de tekortvoorzieningen.
In 2022 wordt er € 467.000 in de verliesvoorzieningen gestort.
Vervroegde afschrijving boekwaarde investeringen Werkplein
Met ingang van 1 januari 2022 voert Stroomopwaarts MVS haar eigen bedrijfsvoering. Voor deze datum werd dit door de drie MVS-gemeenten verzorgd middels een zogenaamde hosting-concept. De gemeente Maassluis heeft vanuit haar rol als hosting Facilitair investeringen gedaan in het Werkplein. Gezien door de overdracht van de bedrijfsvoeringstaken deze investering in één keer moet worden afboekt. De eenmalige kosten worden gedekt uit de reserve Bedrijfsvoering.
Implementatie rechtmatigheidsverklaring
Met ingang van 2023 moet het college een rechtmatigheidsverantwoording afleggen over de rechtmatigheid van de jaarrekening. De accountant krijgt hierdoor een andere rol en zal geen oordeel meer geven over de rechtmatigheid in zijn controleverklaring.
De rechtmatigheidsverantwoording van het college wordt een onderdeel van de jaarrekening; de accountant toetst de getrouwheid ervan. De rechtmatigheidsverantwoording heeft gevolgen voor de (interne) verantwoording binnen de gemeentelijke huishouding. Om deze reden is de gemeente met projecten bezig om meer grip op de interne processen en de bijbehorende financiële huishouding te krijgen. Het beoogde doel is dat er bewustwording komt en de kwaliteit van de beheersing en controle zodanig wordt dat de accountant op basis daarvan de vorenbedoelde verklaring kan geven. Teneinde de bewijsvoering voor een adequate rechtmatigheidscontrole op te stellen, zijn aanvullende incidentele kosten gemaakt.
Instellen voorziening verlofsparen
Werknemers kunnen, conform CAO, per 1 januari 2023 gebruik maken van een nieuwe regeling ten aanzien van het verlofsparen. Medewerkers kunnen hun bovenwettelijke vakantie-uren sparen en inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke situatie. Om te beschikken over voldoende middelen om het gespaarde verlof te bekostigen dienen gemeentes hiervoor een voorziening te vormen. De actuele verlofsaldo's die gespaard mogen worden vertegenwoordigen een waarde van € 503.033. Dit bedrag is in de voorziening gestort.
Naheffingsaanslag BCF
De gemeente heeft over het tijdvak 1 januari 2019 t/m 31 december 2019 te veel compensabele BTW ontvangen.
Coronakosten
Ook in 2022 zijn er extra kosten gemaakt met betrekking tot corona. Deze kosten zijn gedekt uit de reserve Coronanoodfonds.
Reservemutaties
Er zijn geen structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves. Conform de BBV-nota incidentele baten en lasten worden alle reservemutaties aangemerkt als incidentele posten.
Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat het positieve rekeningresultaat 2022 (€ 1,8 miljoen) voor € 8,3 miljoen wordt veroorzaakt door incidentele meevallers en reserveonttrekkingen en € 14,2 miljoen door incidentele lasten.
Na het elimineren van de incidentele posten resteert een positief saldo van € 7,7 miljoen dat niet aangemerkt wordt als ‘incidenteel’ volgens de definitie van het BBV.
Per saldo worden de structurele lasten in 2022 geheel gedekt door structurele baten. Er is dus voor 2022 sprake van een materieel evenwicht.